I år er det hele 50 år siden Kubota kom til Europa. Det som startet med et datterselskap i Frankrike i 1974, er i dag kjent som et av verdens mest pålitelige landbruks- og anleggsmaskinmerke. I år feirer selskapet det viktige jubileet – hvor visjonen «For Earth, For Life» står i sentrum.
I dag er Kubota en ledende aktør innen landbruks- og anleggsmaskiner på det europeiske markedet. Kjetil Nilsson, daglig leder i Nellemann Machinery som fører Kubota på det norske markedet, sier Kubota er kjent for sine innovative produkter og løsninger.
– Siden Kubota kom til Europa, har selskapet jobbet hardt for bygge et godt forhold til både partnere og distributører. Noe som har hjulpet dem med å vokse i et svært konkurransepreget marked. I dag tilbyr Kubota konkurransedyktige og pålitelige produkter innen bygg og anlegg, «groundcare» og landbruk.
– Kubota som ble grunnlagt av Gonshiro Kubota i 1890 i Osaka i Japan, er kjent for å være et innovativt selskap. Det er ikke uten grunn at selskapets motorer er svært populære blant mange europeiske OEM-kunder, legger han til.
Kraftig europeisk vekst
Etter starten i Frankrike, har Kubota vokst kraftig i Europa. Selskapet fokuserer på å løse utfordringer relatert til mat, vann og miljø hvor de bruker sin erfaring som både global produsent og løsningsleverandør. Det jobbes kontinuerlig med å øke kundetilfredsheten og det å være en pålitelig og solid partner. Hvilket er i tråd med selskapets motto, «Kubota, On Your Side». I 2017 styrket Kubota sin europeiske identitet med opprettelsen av Kubota Holding Europe (KHE), som samarbeider på tvers av avdelinger for å tilby de beste tjenestene og produktene.
Siden oppstarten i Frankrike, har Kubota vært engasjert i det krevende europeiske markedet. Virksomheten har blitt utvidet med flere datterselskaper i land som Tyskland, Storbritannia, Spania, Italia, Nederland, Polen og Tyrkia. I dag har selskapet rundt 5000 ansatte, og mer enn 1300 forhandlere og distributører i Europa.
Europeiske kundesentre
For å betjene kundene, har Kubota opprettet en rekke europeiske sentre. Hvilket inkluderer Innovation Centre Europe (ICE) i Nederland og KRDE Research Centre i Frankrike. De har også to distribusjonssentre i Nederland og Frankrike, samt et logistikksenter i nordøst-Frankrike. I tillegg har selskapet to fabrikker i Frankrike og Tyskland. I 2012 kjøpte Kubota Kverneland Group for å styrke den europeiske posisjonen ytterligere. Andre selskaper de har kjøpt, er Pulverizadores Fede og Gianni Ferrari.
Ser frem til neste kapittel
Yasukazu Kamada, president for Kubota Holding Europe, sier han her stolt over hva selskapet har fått til i Europa, og at han gleder seg til tiden som kommer.
– Jeg ønsker å uttrykke min dypeste takknemlighet til vårt dedikerte europeiske team og lojale kunder, partnere og distributører. Jubileet markerer ikke bare våre tidligere prestasjoner, men like fullt de spennende kapitlene vi sammen skal skrive i årene som kommer, sier han.