Velg en side
Interessen for maskiner og markedsføring ble til fulltidsjobb

Morten Standal har alltid hatt en interesse for maskiner, og da særlig Kubota. Likevel valgte han en utdanning innen markedsføring og ledelse. To verdener langt fra hverandre skulle en gjerne tro, men Morten klarte å kombinere det.

I april 2019 takket han ja til stillingen sin som junior produktspesialist i Nellemann Machinery. Nå, tre år senere, har han utviklet stillingen sin i en fremtidsrettet og aktuell bransje.

Fra junior til ledergruppen
Det er flere veier til samme mål, sies det. Når Morten var 18 år, brukte han store deler av tiden sin ute. Blant annet jobbet han med vann og avløp, legging av kabelgrøfter og maskiner. En fulltids jobb innen maskin- og anleggsbransjen var derfor høyt på ønskelisten, og gjennom Markedshøyskolen i Oslo ble drømmen en realitet.
– I utgangspunktet ønsket jeg bare å lære mest mulig om produktene, salg og det daglige arbeidet i en bedrift som Nellemann Machinery. Jeg tok fort eierskap og vokste i stillingen min og fikk snart mer og mer ansvar, sier Morten Standal.

På kort tid gikk han fra junior produktspesialist til markeds- og logistikkansvarlig i Nellemann Machinery. Han har også etter hvert kommet inn i den norske ledergruppen.
– Ingen dårlig prestasjon, med tanke på tidslinjen, sier daglig leder Kjetil Nilsson.

I dag sitter Morten med ansvar for innkjøp og opphenting av maskiner fra ulike leverandører over hele verden, logistikk og markedsføring. Han fungerer også som et bindeledd mellom produsenter og salgspunktene, og er Nellemanns egen SoMe- og kommunikasjonsekspert.

Løsningsorientert
En typisk arbeidsdag finnes ikke i Nellemann Machinery, ifølge Morten. Dagene er varierte i likhet med arbeidsoppgavene.
– Hos oss er det høyt tempo. Å tilpasse seg endringer og lære å rette fokuset på nye ting er derfor en viktig del av jobben min. Samtidig må jeg også få gjort det jeg faktisk har planlagt for dagen. Vi er få på kontoret, og de fleste av oss har flere ansvarsområder, sier Morten.

Norsk og engelsk går gjerne om en annen. Morten har daglig dialog med produsenter, forhandlere, selgere og speditører i flere land.
–Jeg lærer mye om kommunikasjon og får en bedre forståelse av dette. Jeg må også være løsningsorientert og samarbeide på tvers av landegrenser, sier han. Blant annet må han løse utfordringer med levering etter pandemien, og sikre at maskiner blir levert innenfor gitte leveringsfrister.

En spennende bransje
Å selge en traktor gjør seg ikke selv. Og det er et stort behov for flere folk. Traktorer og redskapsbærere trenger som regel tilpasninger eller mer utstyr, og av de ansatte krever dette kontroll og kunnskap, samt tett dialog med produsenter for å sikre at produktene tåler det arbeidet det skal utføre. En genuin interesse for bransjen er derfor viktig for å lykkes, mener Morten.
–Det er en fordel å være interessert i maskiner og redskaper om du skal jobbe her. Da får du i hvert fall en bedre læringsprosess. Uansett hva du driver med i denneb ransjen, det være seg asfaltering, bygg og anlegg eller noe annet, får du mulighetent til å jobbe med proffe maskinero og utstyr. Det gjør bransjen veldig spennende,  ifølge Morten.

Han har selv vært i fysisk arbeid for Lørenskog kommune. Da jobbet han med vann og avløp, la kabelgrøfter og kjørte maskiner. Det er fortsatt et savn.
–Det er fortsatt dager der jeg savner dette. Samtidig bidrar jeg til å få maskiner levert til fornøyde kunder. Det gjør jo litt opp for savnet, sier han.

Folkene i bransjen er også en stor del av grunnen til entusiasmen han har for jobben.
–Det er hyggelige, arbeidsomme og jordnære folk. Og vi trenger flere. Jeg anbefaler denne bransjen på det varmeste, avslutter han.

Våre merker

Andre merker

Kubota fyller 50 år i Europa

Kubota fyller 50 år i Europa

I år er det hele 50 år siden Kubota kom til Europa. Det som startet med et datterselskap i Frankrike i 1974, er i dag...